PERMUAFAKATAN KELUARGA HASHIMARBAIN (PEKA)

PERMUAFAKATAN KELUARGA HASHIMARBAIN (PEKA)
Haji Hashim Kulup Ismail (Ayahanda) Hajah Arbaayah Yeop Majlis (Bonda). Anak-Anak: Abdul Rahman, Hashimah, Abdul Mutalib, Salim, Mastina, Hamdan, Syuaib, Sufini, Haryati, Suriyani, Ahmad Farid, Nurhanim, Ahmad Syukri & Mohd. Najib

Tuesday, February 16, 2010

Selamat menyambut MAULIDURRASUL..
Selawat dan Salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

Renungan..
Allah berfirman bermaksud:
Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?



(Qur'aan 41:53).



TAHAP-TAHAP PENCIPTAAN MANUSIA…
Professor Moore
· Penulis buku "The Developing Human" ("Manusia Yang Berkembang").
· Profesor Emeritus bidang Kajian Tubuh dan Biologi Sel University of Toronto, Kanada.
· Dr. Moore pernah bertugas di University of Winnipeg, Kanada.



Beliau berkata:
Saya berbesar hati untuk membantu menerangkan kenyataan-kenyataan dari Al-Quran mengenai kejadian manusia. Jelas bagi saya bahawa kenyataan-kenyataan ini diberikan kepada Muhammad dari Allah , atau Tuhan, oleh kerana kesemua ilmu-ilmu ini tidak ditemui sehingga beberapa kurun selepas beliau. Ini membuktikan kepada saya Muhammad ialah seorang Rasul Allah .




Allah berfirman di dalam Al-Quran mengenai tahap-tahap penciptaan manusia:




Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; lalu Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah ('alaqah); lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging (mudghah); kemudian Lami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balutkan tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu, Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifatnya keadaannya. Mala nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (Qur'aan, Al-Mu'minun :12-14).

Jadi mengapa kita sendiri malas untuk mengkaji keajaiban AL-QURAN kita (kononnya) sendiri???

No comments:

Related Posts with Thumbnails